©2020 by Jessica Moritz

  • Instagram - Black Circle
  • Facebook
  • Google Places - Black Circle

Kiryat Hamelacha, Tel Aviv, Israel

  • kiryat hamelacha

Visiting Hanina, Under Blue Sky


תחת שמיים כחולים


תמר אור, דוריאן גוטליב, אליה כהן

אוצרת: איריס מנדל




בלבול יוצרות ותחושת תלישות עומדים בבסיס התערוכה "תחת שמיים כחולים". העבודות מציגות עולם נטול גבולות הפתוח לתעתוע, השהייה וחלום. היציבות אבדה ועמה המסה ושלמות המבנה אשר התרוקן והתמלא אוויר ורִיק. "הרוחות" הנושבות בעבודות מערבבות בין פנים לחוץ, משבשות את ההתמצאות ומובילות למצב של חוסר שייכות וניתוק מזמן ומקום. נותרים המסגרת, הצורה, קווי מתאר שאוצרים בתוכם סיפור חדש.




עבודת הדיפטיך של דוריאן גוטליב מחברת את התכנית האדריכלית של הפנתיאון ברומא עם צילום תקריב של אדמה מקומית. בצילומים נפרד מקדש כל האלים משורשיו ההיסטוריים והגאוגרפיים ומועתק לקרקע חדשה בחולון – עיר ילדותו של גוטליב. קרני השמש שהאירו במקור את שבעת פסלי האלים בגומחות, מתייחסות כעת לזמן אחר ומשחזרות את זוית קרן השמש שהיתה בפנתאון ברגע הולדת הוריו של דוריאן. משכן האלים המושלם והמוגן הפך אצל גוטליב לחממה אישית, לרגע בריאה של אב ואם, יום ולילה, אדמה ושמיים, אור וחושך ומתכתב במקביל עם הולדת הצילום המאזכר באיכותו הדפסות ישנות של ציאנוטייפ וספיה.

סדרת הקולאז'ים הפיסוליים של אליה כהן מורכבת ממצעי קנבס עליהם ממוקמים חפצי רדי מייד בקומפוזיציות שונות. העבודות נעות בין דו-ממד לתלת-ממד ומתמקדות במוטיב הבית ופירוקו. כהן משאירה את הצורה אך מרוקנת אותה ומחברת בין פנים לחוץ. אווירת התלישות באה לידי ביטוי גם בעבודת הווידיאו המשותפת של כהן וגוטליב המשתמשת בחומרי רדי מייד מתוך הסרט "הקוסם מארץ עוץ" (1939). דמותה של דורותי (ג'ודי גרלנד) המקורקעת למיטה וכלואה בסיוט חלומה עומדים בסתירה לבית המתעופף בסוּפה שמאבד כל אחיזה ושליטה.



אובדן הבית על יסודותיו נוכח גם בעבודותיה של תמר אור. ברישום "איש נושא חדר" נראית דמות שפופה הכורעת תחת נטל בית הנישא על גבה. הדמות פוסעת במרחב ריק, לא מזוהה ומצביעה בין היתר על נדודים, פליטות והגירה. המיצב הפיסולי של אור עומד כהתרחשות כוללת. הוא מורכב מחיבור אובייקטים שונים והקרנת וידיאו ונדמה לרהיט מפורק שיצא מכלל שימוש. מחוגה הנעה במעגלים מונחת על אחת מזרועותיו, כמו זמן שאינו עוצר, היא חורצת את סימניה שהולכים ומצטברים ומצביעה על משך ומחזוריות.




תמר אור, תיק חדר, 2015, טכניקה מעורבת, 17X25 ס"מ

תמר אור, איש נושא חדר, 2016, טכניקה מעורבת במסגרת אור, 50 X 36 ס"מ

תמר אור, דימוי סטילס מתוך המיצב רהיט, 2020, טכניקה מעורבת והקרנת וידיאו

דוריאן גוטליב, דיפטיך: ללא כותרת, 2020, הדפסת צבע

אליה כהן, מתוך הסדרה: פתוחה לרווחה, 2020, ספריי על קנבס ורדי מייד, 4X164X113 ס"מ (בית חום)

אליה כהן, מתוך הסדרה: פתוחה לרווחה, 2020, ספריי על קנבס ורדי מייד, 10X82X113 ס"מ (נוצה)




נעילה 11/03

שביל המרץ 5,קומה 1

קרית המלאכה,תל אביב


שעות פעילות:

ד': 11:00-19:00ה': 13:00-19:00ו'-ש': 11:00-14:00​


haninanew@gmail.com

https://www.hanina.org/