©2020 by Jessica Moritz

  • Instagram - Black Circle
  • Facebook
  • Google Places - Black Circle

Kiryat Hamelacha, Tel Aviv, Israel

  • jessica moritz

Meet Idith Levy


אני נמצאת בקרית המלאכה קצת מעל שנה. ההחלטה לקחת סטודיו בקריה היא אחת ההחלטות הטובות והנכונות שעשיתי במהלך שנות פעילותי כאמנית. 

שנים רבות חייתי בחו״ל ובראיה לאחור דומה שתמיד חיפשתי את הקהילה האמנותית העוטפת וכשזו לא היתה בסביבה בה חייתי ,באורלנדו פלורידה, יצרתי אחת כזו. פתחתי מרכז שבו ְסטודיואים לאמנים וגלריה בה אצרתי תערוכות וזאת ללא מטרת רווח. 

החיבור שלי לקרית המלאכה נתן לי מעטפת גדולה במיוחד שבה אני עובדת כפרט אך גם מחוברת לפרוייקטים הקהילתיים שקורים כאן.




כאשר החל פרוייקט ציורי הרחוב בקרית המלאכה, ראיתי בזה דבר מבורך. דרך יצירתית לתת למקום צבע, ״חיים״, ודרך הצבעים לעזור למבקרים מבחוץ להתמצא ברחובות קרית המלאכה. 

הייתי בין הראשונים שהתנדבו לצייר גראפיטי באחד הרחובות. אך לא לבדי. הצטרפתי אל חברתי ענת מאיה וביחד יצרנו עבודה שנושאה זיהום אוויר. 

זו הפעם הראשונה שהתנסיתי בגראפיטי ועבודה בצבעי ספרי ובשבלונות. נהניתי מעצם העשיה ומההתנסות הראשונית הזו. שונה מאוד מעבודתי בסטודיו ,ְבעיקר משום שעבודותי הן רוב הזמן על בדי ציור ואינן גדולות במיוחד. 

במהלך השנים עברתי פאזות שונות בדרכי האמנותית. הן מבחינת נושאים והן מבחינת טכניקות. 

הצגתי תערוכות בארה”ב בעיקר במשך שנים רבות.

Art Miami, Sofa Chicago, Los angels, New York. 

שנים רבות עסקתי בצילום שחור לבן כשאני משתמשת בו כחומר גלם בתוך הציור, בת בבת עם חפצים שונים שמצאתי. באותה תקופה העבודות נטו להיות כהות ורבות מהן הן על דיקטים או דלתות. 

לאחריהן באה סידרה גדולה לבנה ונקייה המתייחסת לדמות הנשית. העבודות הן על בדים נקיים צבועים לבן עם שימוש בfound objects

השימוש בחפצים מזדמנים אהוב עלי במיוחד והוא נוטה לחזור בחלק מהעבודות לאורך השנים. 










ציורי השמן שלי מצטיינים בצבעוניות עזה, בשכבות מרובות של צבע שמכסות את הבד באופן טוטאלי. 

במהלך השנים פיתחתי טכניקת עבודה אשר נותנת לציור תחושה של חומריות ומעניקה לו עומק צבעוני וקרבה לתבליט צבע. הצבע הוא החומר!

הדימויים בעבודות אלו משלבים נוף מקוטע או התבוננות מינימליסטית בטבע כמו גם צורות, דמויות וצלליות בעלי חזות לא ברורה. מעין מופשט פיגורטיבי. 

העבודות נבנות בשלבים מתוך עשייה אינטואיטיבית כאשר בכל שלב בתהליך העבודה עולים על פני השטח דימויים מומצאים או אמיתיים אשר מתגבשים לבסוף לפרשנות מסויימת שלי את היצירה המוגמרת. 

אך מהרגע שבו היא נחשפת לצופה עולות מגוון של פרשנויות שהנן כולן סובייקטיביות לחלוטין. 

בחודשים האחרונים אני עובדת על סידרה פרוייקט שקראתי לו  “עצי אדם” Human Trees. 

גוף העבודות הולך ומצטבר ובמהלכו העצים אצלי עוברים שינויים ומטרמופוזות בדיוק כמונו בני האדם. שורשי הדימויים הולכים הרבה אחורה לשנות עבודתי הראשונות. 

הטכניקות נעות בין שימוש בחומר העצי עצמו לבין דימויי עצים בצבע כשבסיום הפרוייקט אשאף לבנות מיצב מיוחד שמתוכנן אצלי. 

אם הייתי צריכה לייעץ לאמן מתחיל הייתי אומרת לו: אל תפחד!  ציור או כל עבודת אמנות אחרת אי אפשר לקלקל!  רק לשבח. לפני שנים לא מועטות כשהתחלתי להשתמש במחשב אמר לי איש חכם: אל תפחדי, לא תוכלי לשבור או לקלקל אותו. רק הניסיון ללחוץ על כל כפתור במקלדת ילמד אותך. 

וזה הייתי אומרת גם לאמן מתחיל, אל תירא, תנסה, בכל הכוח. לך על האמת שלך, רק היא תנצח. 

אסיים בשיר שכתבתי ומתייחס גם קצת למילים שלעיל


יש עונג בהליכה ביער ללא שבילים

בשקיעה עד אבדן חושים

יש קסם בלאבד את עצמך

לדעת

את אשר

אינך!

ובהמצאתך שנית

מנווט לאורך שבילים מסומנים

הוזה את אשר ראית

דע את אשר

הינך!

עידית לוי

כל הזכויות שמורות. 

ניתן לראות חלק מעבודותי

www.facebook.com/idithlevystudio

Instagram






I've been working in Kiryat Hamelacha for just over a year. Deciding to take a studio in this place was one of the good and right decisions I made during my years as an artist.

For many years I lived abroad, looking back, I had always sought out for the artistic community and when it was not found around me, in the place where I lived, I simply created  it. I opened a center with artists' studios and a gallery where I curated exhibitions for our artists’ community.  It was a non profit place in Orlando FL. 

Having my studio in Kiryat Hamelacha gave me a place in where I can work as an individual artist but also be connected to the community projects that are happening here.

When the street painting project has started in Kiryat, I saw it as a blessed thing. A creative way to give the place colors, "life," and a colored creative way to help outsiders find themselves on the streets of this place. 

I was between the first artists to volunteer painting graffiti on one of the streets’ doors. But not alone. I joined my friend Anat Maya and together we created it. 

This was my first time painting on an outside wall with spry colors and in such a large dimension. I really enjoyed doing  it as it was so different from my studio work. I work most of the time on canvases and not on large dimensions.

Over the years I have gone through different phases in my artistic path, in terms of topics and techniques.

I have exhibited in the United States mainly.

Art Miami, Sofa Chicago, Los Angeles, New York.

For many years I used my b&w photography artwork as a raw material in my paintings mixed with small found objects. At that time the works tended to be dark and many of them were on plywood or doors.

Next come a large clean white series relating to the female character. The works are on clean white painted fabrics with the use of small female found objects.

The use of casual found objects is my favorite thing and it tends to go back to some of the work over the years up today. 

My oil paintings excel in intense colors, with multiple layers of color that totally cover the fabric.

Over the years I have developed a working technique that gives the painting an almost three-dimensional feel and a very  colorful depth.

The images in these works incorporate a fragmented view or minimalist observation of nature as well as shapes, figures and silhouettes with an unclear appearance. A kind of figurative abstract.

My paintings are built up in iterative and intuitive ways, where at each stage imaginary or real themes surface to end up with my particular interpretation. Yet, once presented to the audience, the works expose multitude subjective interpretations.   

For the past few months I have been working on a new series / project which I call Human Trees.

The body of work is growing and changing all the time. Changes and thermophoses just like us humans. The roots of the images go far back to my first paintings. 

The techniques range from using the wood material itself to colored tree images. I plan to build a special installation at the end of this project.

If I had to advise a beginner artist I would say to him: Don't be afraid! artwork cannot be spoiled in any way! many years ago when I started using the computer, a wise man told me: Don't be afraid, you won't break it, trying any button on the keyboard will teach you.

And that what I would also say to the beginner artist, "Do not be afraid. Nothing can’t be spoiled. Just do it! There is no right or wrong in art. Go for your truth, that’s the only way.

I will end with a poem I wrote and refer to the words above:


It is pleasurable to walk in a trackless forest

dimmed until the loss of senses

there is magic in losing oneself

in the knowledge of who

you are not.

and when unearthing your image

navigating along particular paths

fancy the yearned

know who 

you are.

Written by Idith Levy,

Translated by Dr. Dorit Kedar.



www.facebook.com/idithlevystudio

Instagram



#idithlevy #kiryathamelacha #israeliart #contemporaryart