Meet Bianca Zaltcovitz, curator and creative manager

Updated: Apr 24


english following*****

ביאנקה זלטקוביץ, אוצרת ומנהלת יצירתית.

תל אביב, ישראל

הי ביאנקה, האם תוכלי לספר לנו יותר על עצמך, רקע, ניסיון ופרויקטים.



אני ברזילאית, מריו דה ז'ניירו, ואני עובדת בתחום האמנויות באופן עצמאי מזה 6 שנים,

הייתי המנהלת והמעצבת הראשית של הגלריה לאמנות שהוקמה בריו, ואחרי שנתיים שעבדתי עם שוק אמנות הגבוהה בברזיל, ייסדתי גלריה לאמנות להעצמת סצנת האמנות העצמאית והאלטרנטיבית של העיר שלי, עם דגש מיוחד על אמנות עכשווית עירונית.

התחלתי לראות את עצמי מנווטת בין הצד ה"קונבנציונאלי והממסדי" של עולם האמנות, לבין המחתרתי והחתרני. במהלך השנים הללו התחלתי לבנות את הקריירה שלי כאוצרת עצמאית וגם כמנחה בסיוע לאמנים עצמאיים, דבר שאני אוהבת לעשות.

עזבתי את ברזיל בשנת 2017 ומאז אני מקדישה את רוב זמני לחקר אופציות ודרכים לעבודה עם האמנות באופן בינלאומי, לחקר תרבות הגרפיטי ואמנות עכשווית עירונית וכיצד זה קשור למושגים כמו קהילה, ג'נטריפיקציה ומודעות עצמית. מחקר זה הוביל אותי לניו זילנד, ניו יורק, קנדה ועכשיו לישראל.

מה הפרויקט האחרון שאת הכי נהנית ממנו?

כל הפרויקטים שעשיתי היו חשובים לי והביאו לי שמחה, אך פרויקט אחד שהעצים את הקריירה שלי היה סיוע לדויד צ'ו והרברט בגליונה בציור שיצרו בפאבלה וידיאל שבריו. 

בשנים האחרונות דברים אחרים מעניינים במיוחד היו: התנדבות לפסטיבל ציורי הקיר 2019 במונטריאול, השתתפות ביריד אמנות במנהטן, ומתן ייעוץ עבור הגלריה היחידה לאמנות עכשווית עירונית בניו זילנד.

כאוצרת איך את נהנית ממדיה חברתית?

המדיה החברתית שאני הכי משתמשת בה היא אינסטגרם. לאורך כל מסעותיי, אינסטגרם הייתה כלי חיוני למצוא אמנים ומוסדות אמנותיים להתחבר אליהם.

הדבר הטוב באינסטגרם הוא תחושת האינטימיות שהיא יכולה לספק, היא יכולה לקדם קשרים אינטימיים עם אנשים חדשים מה שלדעתי זה ממש מועיל, במיוחד לעבוד עם אמנויות בהן הרגש הוא אחד הדלקים העיקריים ליצירה וחיבור. אני רואה במדיה החברתית, בעיקר באינסטגרם, כלי קידום, כך שאם את/ה יודע/ת לקדם את עצמך היטב, השאר יבואו אחריו.

לדוגמא, נתתי ייעוץ לאמן עכשווי עירוני ברזילאי מדהים , והבנו את האתגרים שעומדים בפניו כדי לקבל עבודות יותר בהתאמה למה שהוא רוצה. לשם כך הוא היה צריך לשנות את האופן בו הוא מקדם / מציג את עצמו באינסטגרם. לאחר שהבין זאת, הוא מחק את כל התמונות הקודמות שלו, עשה את כל הדברים החדשים וכתוצאה מכך, מספר העוקבים שלו גדל והאנשים שפנו אליו לעבודה היו קשורים יותר לסוג העבודות שרצה לעשות.



איך משתמשים בדרך כלל במדיה חברתית? (מחקר, אינטראקציות, פרסום, hashtags, פירוט מה לדעתך חשוב)

אני משתמשת במדיה חברתית כדי לקבל השראה, לחקור ולפנות לאנשים. אינסטגרם הוא הערוץ הראשי בו אני משתמשת, אני משתפת את החוויות האמנותיות שלי, המחקר, המסעות, הפרויקטים שעבדתי עליהם ואני משתמשת בו גם כדי ליצור אינטראקציה עם אנשים מעניינים שאני מוצאת ברשת.

אינסטגרם לימדה אותי שרוב האנשים שם פתוחים להתחבר, וכשאנחנו מתחברים אנחנו צומחים ואפשר לשנות חיים.

חיי השתנו בערב אחד (גרתי בקרייסטצ'רץ ', ניו זילנד) שבו צפיתי באינסטגרם בשידור חי של מפעל חברתי מקומי שהדהים אותי. הבמאי דיבר על פגיעות בסביבת העבודה והאמנויות, זה דיבר אליי באופן כל כך עמוק שנפגשתי איתו , והתאהבתי עוד יותר במפעל החברתי הזה. זה הפך להיות העבודה החלומית שלי. בתקופה שחייתי בקרייסטצ'רץ 'הייתה לי הזכות לעבוד במקום מדהים זה, שקועה לחלוטין בהעצמת האמנויות והקהילה של העיר. יותר משנה לאחר מכן אני עדיין מתגעגעת אליו מאוד. לא מצאתי דבר כזה בערים ובמדינות אחרות. אבל בגלל החוויה הזו, יש לי עכשיו מה לחפש, ואם אני לא אצליח למצוא את זה אני אשאף לבנות בעצמי.

אז בעיקרון, חיי השתנו בגלל אינסטגרם.

מה את חושבת על תערוכות מקוונות?

אני חושבת שזו הדרך ללכת בה, חשוב מאוד לחשוב על דרכים איך להציג אמנות באופן דיגיטלי, וליצור מעורבות . משהו שאני מאוד ממוקדת בו עתה הוא תערוכות / יצירות אמנות VR / AR +, כאן בישראל דוגמא טובה היא האמן דמיאן טאב עם כל הניסויים שלו ודוגמא טובה נוספת היא התערוכה  של שפרד פייר משנת 2018 בה הוא וחברת VR יצרו מחסן דיגיטלי כדי להציג את התערוכה הגדולה ביותר שלו עד כה, אתה יכול להסתובב בחלל, לקרוא על מה עוסק כל יצירות אמנות ואפילו להקשיב להסברים האישיים של האמן. כעת, בתקופות קורונה נתקלתי בהתפתחויות חדשות בסבסטיאן ארזוריז, הוא אמן שמשלב הרבה אמנות וטכנולוגיה, והוא יצר דרך להציג עבודות דרך AR. בכך האמן יכול להגדיל את המכירות שלו וזאת על ידי מתן אפשרות ללקוח לראות כיצד היצירה תשתלב בבית.


מה את ממליצה לאמנים בתקופה זו של התרחקות חברתית?

אני מרגישה שהרגע הזה הוא הזמנה לחיבור עצמי, לשאול את עצמך את השאלות הגדולות ולצלול עמוק לתוכן.

לחשוב כיצד האמנות שלך עוזרת לך כאדם, איך את/ה מספר/ את הסיפור שלך ומדוע הסיפור שלך חשוב.

כשאנחנו מכירים את הנרטיב שלנו (לא רק כאמנים אלא כבני אדם) אנו יכולים להתחבר טוב יותר לאחרים, כשאנחנו מתחברים עם אחרים, אנו יוצרים קהילה, כשאנחנו יוצרים קהילה אנו מתחזקים. ואנחנו צריכים להיות חזקים יותר עכשיו. מבחינתי האמנות עוסקת בקשרים ביני לבינך לכולנו.

למרבה המזל, ניתן לעשות זאת במהלך הסגר!

יש לך רעיונות לפרויקט שאתה רוצה לעשות בתקופה זו?

אחרי כל המסעות והניסיון שלי בעבודה עם אומנויות בנישות השונות שלהן, אני רואה עכשיו אמנות כמערכת אקולוגית חיה וכמו כל מערכת אקולוגית אחרת, עלינו להבין אותה כדי לטפח אותה. אני רוצה לעזור בהבנה וההזנה הזו. 

הרשו לי להסביר: למרות שאמנות ותרבות הם חלק חיוני ביצירה וביטוי אנושיים, לעתים קרובות זה לא בעדיפות. אבל מה אנחנו בלעדי זה?

לכן זו הסיבה שאחת המטרות העיקריות שלי היא ליצור גשרים בין חלקים, או, בעקבות המטאפורה של המערכת האקולוגית, לעזור להאביק אותה.

ניתן לעשות זאת כאשר הציבור ידע לקנות אמנות, כיצד לפנות לאמנים, כיצד לבצע עבודות, וגם ניתן לעשות זאת כאשר לאמנים יהיו מקומות המעוניינים להציג אותם ולקדם אותם מבלי לנצלם ולבסוף, המעגל יושלם כאשר יהיו לנו מקומות ומוסדות אמנותיים המתמודדים היטב עם מימון / יציבות פיננסית שתאפשר להם לבצע פרויקטים רעיוניים וחופשיים מעבר לביצוע עבודות מסחריות, כך שזה מעגל מחזורי, ואני כל הזמן מחפשת דרכים לטפח זאת.

 *איזה סוג של פרוייקט את מתכננת ?

אני מתמקדת בלספר את הסיפור שלי, לשתף את הדברים שלמדתי, למצוא קהילה אמנותית ואנשים מהעולם הדיגיטלי להתחבר אליהם ולסייע להם.

*איך נוכל לעבוד איתך?

אמנים: אני כאן כדי לסייע לכם כמנחה באמצעות ייעוץ אחד על אחד כדי לעזור לכם לפתח את הסיפור / אמירת האמן / קורות חיים והאסטרטגיות שלך, וגם כאוצרת ליצור נרטיבים לפרויקטים ותערוכות.

מוסדות אומנותיים: אני כאן כדי לעזור לכם לחשוב ולנהל באופן יצירתי את המוסד שלכם ואת כל שאר הדברים שאתם צריכים. אני הכי פתוחה לפתח דברים יחד ולהעצים את סצנת האמנות כאן בישראל!


You can find me on Instagram @bianca.zltcvtz

Hit me up!

תירגום עידית לוי



Bianca Zaltcovitz, curator and Creative Manager.

Tel Aviv, Israel

Hi Bianca, can you tell us more about yourself, background, experience, and projects.

So, I'm Brazilian, from Rio de Janeiro and I have been working with arts independently for the past 6 years, 

I have a background managing and being the lead designer at an established art gallery back in Rio, and after 2 years working at the high-end art market from Brazil, I co-founded an art gallery startup to empower the independent and alternative art scene of my city, with a special focus on urban contemporary art.

I started to see myself navigating between the "conventional and institutional" side of the art world as well as the underground and subversive. During these years I started to build my career as an independent curator and also as a facilitator to assist independent artists, something that I love doing.

I left Brazil in 2017 and ever since  I have been dedicating most of my time in research about disruptive ways to work with the arts internationally, post graffiti culture and urban contemporary art and how it relates to concepts like community, gentrification, and self-awareness. This research led me to New Zealand, New York, Canada and now Israel.  

 What is the last project you enjoy the most? 

All the projects I made were important to me and brought me joy but one project that boosted my career was assisting David Choe and Herbert Baglione on a painting they made in the Vidigal favela back in Rio. In recent years other cool highlights were: volunteering for Mural Festival 2019 in Montreal, participating in an art fair in Manhattan, and giving consultations for the only Urban Contemporary Art gallery in New Zealand. 


 As a curator how do you enjoy social media?

The social media I use the most is Instagram, throughout my travels, Instagram has been an essential tool to find artists and artistic institutions to connect with.

The good aspect of Instagram is the sense of intimacy it can provide, it can promote intimate connections with new people and I find this really helpful, especially working with the arts where emotion is one of the main fuels for creation and connection.  I see social media, especially Instagram as a promotion tool, so if you know how to promote yourself well, the rest will follow. 

For instance, once I gave counseling to an amazing Brazilian urban contemporary artist and we understood that the challenges he was facing to get jobs more aligned to what he wanted, he needed to change how he was promoting/showcasing himself on Instagram. After understanding that, he deleted all his previous photos, made everything new and as a result, his followers increased and the people contacting him for work were more related to the type of jobs he wanted to do. 

 How do you use social media usually? (Research, interactions, posting, hashtags, details what you think is important)

I use social media to get inspired, to research and to approach people. Instagram is the main channel I use, I share my artistic experiences, research, travels, projects I've been working on, and I also use it to interact with interesting people I find in the network. 

Instagram taught me that the majority of amazing people out there are in fact open to connect, and when we connect, we grow and lives can be changed. 

My life changed on a Sunday night, (I was living in Christchurch, New Zealand), and I was watching an Instagram live of this local social enterprise whose work I was amazed by, there, the director was talking about vulnerability in the work environment and the arts, it spoke to me so deeply that I could not text him, so I did and we met, I fell more in love with the social enterprise and that became my dream job. During the time I lived in Christchurch I had the privilege to work in this amazing place, fully immersed in empowering the arts and the community of the city. More than one year later I still miss it deeply and haven't found anything like it in other cities and countries. But because of this experience, I now have something to look for, and if I can't find it, I have now the aspiration to build it. 

So basically, my life changed because of Instagram.   



What do you think about online exhibitions? 

 I think this is the way to go, it is very important to think about ways of showcasing art digitally, and to create engagement virtually as well. Something that I'm super into now is VR/AR+ exhibitions/artworks, here in Israel a good example is artist Damien Taab and all of his experimentations and another good example is Shepard Fairey`s Damaged Exhibition from 2018 where he and a VR company created a digital warehouse to showcase his largest exhibition so far, you can walk around the space, read what each artwork is about and even listen to the artist personal explanations. Now, in corona times I came across Sebastian Erra Zuriz new developments, he is an artist that combines art and tech a lot, and he created a way to showcase works through AR, so an artist can increase they're selling changes by letting the customer see how the artwork would fit on they're home. 

What do you recommend to Artists during this period of social distancing?

I feel this moment is an invitation for self-connection, to ask yourself the big questions and deep dive into them. 

To think about how your art helps you as a human, how are you telling your own story and why is your story important.

When we know our narrative (not only as artists but as humans) we better connect with others, when we connect with others, we create community, when we create a community we become stronger. And we need to be stronger now. For me, art is all about connections between me, you, us and all. 

Luckily, when can do that during quarantine!

Do you have any ideas for a project that you want to do during this period?

After all my travels and experience working with the arts in different niches, I now see art as a living ecosystem and like any other ecosystem, we need to understand it in order to nurture it. I want to help in this understanding and nourishment, let me explain: even though art and culture are an essential part of human creation and expression, quite often it's considered not a priority. But what are we without it? 

So this I why one of my main goals is to create bridges between parts, or, following the ecosystem metaphor, to help pollinate it. 

This can be done when the public knows how to buy art, how to approach artists, how to commission works, also this can be done when artists have venues interested on showcasing them and promoting them without taking advantage and finally, the cycle is complete when we have venues and artistic institutions coping well with funding/ financial stability that enables them to do more conceptual and free projects other than only doing commercial work, so its a cycle, and I'm constantly looking for ways to nurture it.

 

What kind of project you are planning -anyway?

After all this journey I am focusing on telling my story, sharing the things I've learned to find artistic community and people out of the digital world to connect with and give assistance to.

How can we work with you?

Artists: I'm here to assist you as a facilitator via one on one consultations to help you develop your narrative/ artist statement/ bio and strategies, and also as a curator to create narratives for projects and exhibitions. Artistic institutions: I am here to help you think and creatively manage your institution and all other things you might need! I'm super open to developing things together and empower the art scene here in Israel!

You can find me on Instagram @bianca.zltcvtz

Hit me up!


Translation by Edith Levy

©2020 by Jessica Moritz

  • Instagram - Black Circle
  • Facebook
  • Google Places - Black Circle

Kiryat Hamelacha, Tel Aviv, Israel